Charina Knutson

En sväng till Italien

Soffpotatisarna har tagit en utflykt söderut och varit i Italien i tre veckor. Mycket skönt! Direkt efter skolavslutningen tog vi ett flyg till Rom och installerade oss på ett litet hotell vid Colosseum. Vi stannade i Rom några dagar och besökte, förutom Colosseum, också Forum Romanum med Titusbågen och Vestalernas tempel.

En dag tog vi tåget till Pompeji (ca 3 timmar med byte i Neapel) och vandrade runt. Stella ansvarade för guideboken och Julius för kartan. Stella har på sätt och vis varit i Pompeji förut, men då låg hon i magen och såg inte så mycket. I dag såg hon desto mer!
I Rom hann vi också med fantastiska Pantheon, även om Stella tyckte att det såg rappligt ut och var skeptisk till att gå in. Att den hade stått i 2000 år var inget argument.
En annan dag hängde vi i parken vid Villa Borghese.
Efter sex dagar tog vi tåget till den lilla kuststaden Nettuno, 7 mil söder om Rom. Här hade jag hyrt en alldeles vanlig lägenhet precis vid stranden. Jag gillar att ha tillgång till kök och tvättmaskin och kunna leva lite vardagsliv. I Nettuno badade vi mest.
Men vi besökte också den amerikanska krigskyrkogården, en av två i Italien. Nästan 8 000 vita kors och stjärnor och en fantastiskt vacker park. Vi besökte också det lilla museet och pratade länge om krig, fred och demokrati.
En annan dag kikade vi in i kyrkan, för Nettuno har ett alldeles eget helgon som heter Maria Goretti och som staden är väldigt stolt över. Hon levde runt förra sekelskiftet och dog när en man våldförde sig på henne när hon var 11 år. Gissa om helgonförklaringen också fått mycket kritik för att underblåsa katolska kyrkans eländiga föreställningar om kyskhet och jungfrudom.
Efter tio dagar i Nettuno förflyttade vi oss över till grann-samhället Anzio. Vi hade ett rum på strandpanget Il Paradiso Sul Mare. Äntligen fri wi-fi! Egen strand hade hotellet också.
Så långa, mysiga dagar... men även tre veckor har ett slut.
Så vi tog tåget tillbaka till Roma Fiumicino och flög norrut. Nu är vi hemma i Tand igen och redo att göra lite mer lokala utflykter. Välkommen att hänga med oss i sommar!
#1 - Anonym

Vilket äventyr! Hit vill vi också. Men skyltarna! Vilka skyltar ska vi följa? Har ingen aning var vi ska ta av.

Svar: Haha! Det var så svårt att fota skyltarna från 10 000 m:s höjd! Kör söderut och stanna inte förrän folk säger "ciao", är mitt tips.